شیائومی ربات انسان نمای سایبروان را رونمایی کرد!

ربات انسان نما
علیرضا زرگران

علیرضا زرگران

شیائومی برای رقابت با تسلا و تیم ایلان ماسک رباتی انسان‌نما به نام سایبروان به نمایش درآورده که ۵۲ کیلوگرم وزن دارد و قدش به ۱۷۷ سانتی‌متر می‌رسد و برخلاف ربات تسلا توانایی راه رفتن نیز دارد.
سایبروان (Xiaomi CyberOne) دومین محصول رباتیک شیائومی محسوب می‌شود و یک سال پس از رونمایی ربات سگ‌نمای این شرکت یعنی سایبرداگ معرفی شده است. ربات سایبرداگ در رویداد تابستانه‌ی ۲۰۲۱ به نمایش درآمده بود.

سایبروان (Xiaomi CyberOne) دومین محصول رباتیک شیائومی محسوب می‌شود و یک سال پس از رونمایی ربات سگ‌نمای این شرکت یعنی سایبرداگ معرفی شده است. ربات سایبرداگ در رویداد تابستانه‌ی ۲۰۲۱ به نمایش درآمده بود.

شیائومی می‌گوید سایبروان هنوز ربات کاملی نیست و مهندسان این شرکت همچنان در حال کار روی بیشتر بخش‌های آن هستند.

شیائومی سایبروان Xiaomi CyberOne ربات انسان نما در حالت ایستاده

نسل اول سایبروان که روی صحنه‌ی مراسم حاضر شد،‌ ظاهراً در راه رفتن مشکل داشت. بااین‌حال شیائومی در تلاش است راه رفتن این ربات را بهتر کند.

شیائومی می‌گوید سایبروان نتیجه‌ی ترکیب مهندسی مکاترونیک و هوش مصنوعی است و توسط واحد تجاری اختصاصی این شرکت در حوزه‌ی رباتیک یعنی Xiaomi Robot Labs ساخته شده. شیائومی می‌گوید مقدار قابل‌توجهی از منابع و نیروی انسانی خود را به تولید نسل اول سایبروان اختصاص داده است.

ساخت هر نوع ربات پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد، بااین‌حال اگر ربات از نوع انسان‌نما باشد شرایط بسیار دشوارتر می‌شود. رونمایی ربات سایبروان اتفاق بزرگی در تاریخ شیائومی است. این شرکت که پیش‌تر توانایی‌های خود را با سایبرداگ نشان داده بود، به وضوح ثابت کرده که مهندسانی خلاق دارد.

سایبروان احتمالاً یکی از بزرگ‌ترین ربات‌های انسان‌نمای ساخته‌شده تاکنون محسوب می‌شود. این ربات ۱۷۷ سانتی‌متر قد دارد و وزنش کمی بیشتر از ۵۲ کیلوگرم است. با این قد و وزن، ربات شیائومی تا حد زیادی مثل انسانی معمولی است. سایبروان که شباهت‌های انکارناپذیری به ربات انسان‌نمای تسلا دارد، دارای نام مستعار «داداش فلزی» است.

سایبروان پس از قدم زدن در وسط صحنه، یک شاخه گل به لی جون، مدیرعامل شیائومی، تقدیم کرد و سپس حاضر شد که با او سلفی بگیرد. ربات شیائومی سپس از صحنه خارج شد.

 

شیائومی می‌گوید سایبروان به سؤالات به‌صورت بلادرنگ پاسخ می‌دهد و می‌تواند اشیاء کوچک تا وزن حداکثر ۱٫۵ کیلوگرم را با یک دست حمل کند. مهندسان شیائومی برای اطمینان از حفظ تعادل ربات و تحرک‌پذیری آن مجبور شده‌اند در نسل اول سایبروان وزن را تا حد زیادی محدود نگه دارند. برای نمونه موتوری که برای حرکت دادن اندام‌های ربات مورد استفاده قرار می‌گیرد تنها ۵۰۰ گرم وزن دارد.

موتور اصلی که در نزدیکی مفصل ران تعبیه شده است می‌تواند حداکثر گشتاور نیروی بیش از ۳۰۰ نیوتن‌متر را اعمال کند. موتور محرک اندام فوقانی سایبروان می‌تواند با دقت حداکثر یک نیوتن‌متر فعالیت کند تا ربات انسان‌نمای شیائومی بتواند به آرامی دست شما را لمس کند.

سایبروان از لحاظ چابک بودن فاصله‌ی زیادی با ربات اطلس شرکت بوستون داینامیکس دارد.

رندر شیائومی سایبروان Xiaomi CyberOne ربات انسان نما آسمان آبی

به گزارش اسلش‌گیر، شیائومی در مراسم امروز درباره‌ی ماژول بینایی عمقی Mi-Sense نیز که در ربات سایبروان استفاده شده است صحبت کرد. شیائومی می‌گوید این ماژول به‌همراه الگوریتم‌هایی که به‌‌صورت اختصاصی توسعه داده شده‌اند به سایبروان امکان می‌دهند فضا را به‌صورت سه‌بعدی ببیند. ربات انسان‌نمای شیائومی با اتکا بر همین الگوریتم‌ها توانایی شناسایی افراد، حرکات و حالات چهره را خواهد داشت.

شیائومی سایبروان به‌لطف هوش مصنوعی MiAl می‌تواند بین ۸۵ صدای محیطی تمایز قائل شود. این ربات ۴۵ نوع احساس را ازطریق ارتباط کلامی با انسان تشخیص می‌دهد. سایبروان همچنین صداها را با دو میکروفون می‌شوند.

بدنه‌ی ربات شیائومی به‌لطف داشتن ۱۳ مفصل، دارای ۲۱ درجه‌ آزادی برای حرکت است. صفحه‌نمایش OLED خمیده‌‌ای که روی سرِ ربات تعبیه شده می‌تواند به سایبروان امکان دهد محتوای تعاملی و اطلاعات مرتبط را به‌صورت بلادرنگ به نمایش بگذارد.

 

شیائومی می‌گوید نمونه‌ی فعلی سایبروان اولین قدم این شرکت در مسیر تولید ربات‌های انسان‌نمای پیشرفته است. به گفته‌ی شیائومی به‌این‌زودی‌ها قرار نیست شاهد عرضه‌ی عمومی سایبروان باشیم.

 

تسلا سال گذشته با هیاهوی رسانه‌ای بسیار از رباتی انسان‌نما پرده‌برداری کرد که در آن زمان فعال نبود. ایلان ماسک، مدیرعامل بلندپرواز و ثروتمند تسلا، بارها روی این ربات مانور داده. ماسک مدتی پیش گفت که در ماه‌های آینده تسلا می‌خواهد نمونه‌ی فعال ربات خود را به نمایش بگذارد. شیائومی که تاکنون از تمایل به حضور در بازار ربات‌های انسان‌نما پرده‌برداری نکرده بود، با نمایش سایبروان در مراسم امروز همه را شگفت‌زده کرد.

لی جون می‌گوید در حال حاضر هر یک از ربات‌های سایبروان بین ۶۰۰٬۰۰۰ تا ۷۰۰٬۰۰۰ یوان (تقریباً ۸۹٬۱۰۰ تا ۱۰۴٬۰۰۰ دلار) هزینه‌بر است و تا زمانی که هزینه‌ی تولید کاهش نیابد سایبروان به تولید انبوه نمی‌رسد.

 

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

مقالات سایت

TOP
حساب شما
No products in the cart.