گوگل فوتوز با قابلیت Colorize تصاویر سیاه و سفید را رنگی می‌کند

photo
فرشاد کاظمی

فرشاد کاظمی

حتما برای شما هم جالب است که بتوانید یک عکس سیاه و سفید را به خوبی به یک عکس رنگی تبدیل کنید. ویژگی جدیدی به Google Photos اضافه خواهد شد که این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد.

اولین تصاویر از امکان رنگ‌آمیزی (Colorize) عکس‌های سیاه و سفید در گوگل فوتوز  (Google photos) منتشر شده است. گوگل با این ویژگی می‌تواند با استفاده از هوش مصنوعی تصاویر سیاه و سفید شما را رنگ‌آمیزی کند. این ویژگی هنوز کاملا در دسترس نیست و هنوز مشخص نیست نسخه‌ی بتای این ویژگی چه زمانی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

این ویژگی اولین‌بار در رویداد Google I/O 2018 رونمایی شد و از آن تاریخ تاکنون گوگل در مورد آن سکوت اختیار کرده‌بود. هر چند گفته شده‌بود که این ویژگی قرار است در طی چند ماه معرفی و عرضه شود.

تا اینکه در ماه مه امسال دیوید لایب (David Lieb) سرپرست این پروژه در یک توییت تیزری از تغییر تصاویر در این ویژگی منتشر کرد و در خبری گفت که امیدوار است نسخه‌ی بتای آن به‌زودی منتشر شود. حالا با گذشت چند ماه از آن توییت به‌نظر می‌رسد نسخه‌ی بتا به‌زودی منتشر خواهد شد. این عقیده از آنجا ناشی شد که مردم در 9to5Google دیدند که ویژگی Colorize در نسخه‌ی 4.26 از برنامه‌ی Google photos مورد استفاده قرار گرفته‌است. این ویژگی در حال حاضر در حالت بتا قرار دارد و در دسترس عموم نیست.

google photos

گوگل در ماه مه در مورد این ویژگی چنین گفته بود:

اگر شما یک تصویر خاطره‌انگیز از مادرتان یا مادربزرگتان به‌صورت سیاه و سفید دارید، ما می‌توانیم این تصویر را حتی بهتر از حالت واقعی به‌صورت رنگی در بیاوریم.

در تصاویری که در 9to5google منتشر شده مشخص است که وقتی Colorize فعال باشد و شما یک تصویر سیاه و سفید را وارد کنید، به‌طور خودکار سیاه و سفید بودن تصویر را تشخیص می‌دهد و زمانی‌که منوی ویرایش را باز می‌کنید به‌صورت یک فیلتر رنگ‌آمیزی نمایش داده می‌شود. در این تصویر روی فیلتر عبارت BETA مشخص است، همچنین وقتی برای اولین‌بار از آن استفاده می‌شود یک پیام مبنی بر اینکه از نسخه‌ی بتا استفاده شده‌است، به نمایش درمی‌آید.

اگر بخواهید از Colorize استفاده کنید ابتدا باید تصویر مورد نظرتان را در Goolge Photos بارگذاری کنید و سپس در عرض چند ثانیه می‌توانید یک تصویر رنگی بسازید. این واقعیت که شما باید ابتدا تصویر مورد نظرتان را بر سرور گوگل بارگذاری کنید نشان می‌دهد سرورهای گوگل در رنگی کردن تصویر سیاه و سفید، بار زیادی را از روی دوش گوشی همراه شما برداشته‌اند. این امکان باعث می‌شود گوشی شما با هر توانایی بتواند با سرعت بالایی فرایند رنگی کردن عکس‌ها را انجام دهد (چون از توانایی سرورهای گوگل برای اینکار استفاده می‌کند).

تصاویری که در اینجا می‌بینید در اصل رنگی بوده‌اند اما با اپلیکیشن Snapseed به عکس سیاه و سفید تبدیل شده‌اند و سپس با استفاده از Colorize مجدداً به حالت رنگی بازگشت داده‌شده‌اند. اینکار باعث می‌شود از مقایسه‌ی تصویر حاصل از Colorize با تصویر اصلی بتوانیم دقت عملکرد آنرا بسنجیم.

colorize

همان‌طور که می‌بینید نتیجه چندان مطلوب نیست. برخی رنگ‌ها تشخیص داده‌نشده‌اند و برخی از آن‌ها اشتباه تفسیر شده‌اند. بنابراین تعجبی ندارد که چرا رونمایی از این ویژگی دو سال به طول انجامید. استفاده از هوش مصنوعی به‌طوریکه بتواند در عکس سیاه و سفید رنگ‌ها را به خوبی ترجمه کند، فرایند بسیار پیچیده و دشواری است.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

مقالات سایت

TOP
حساب شما
No products in the cart.